Oficjalna Informacja EBOR

Oficjalna Informacja EBOR

Tłumaczenie informacji opublikowanej na stronie oficjalnej EBOR
na temat Projektu  – Budowy Szpitala w Żywcu

                        http://ebrd.com/english/pages/project/psd/2014/46762.shtml




SZPITAL W  ŻYWCU, POLSKA

Kraj: Polska

Numer projektu: 46762

Branża: Produkcja i usługi

Publiczny / Prywatny: Sektor prywatny

Kategoria ochrony środowiska: B

Docelowa data posiedzenia zarządu: 10 grudnia 2014

Status: Przeszedł wstępną ocenę i jest w trakcie ostatecznej weryfikacji

PSD: jawny

23 września 2014

 

Opis projektu

 

Projekt obejmuje budowę i eksploatację szpitalu  w Żywcu, w małym miasteczku w południowej Polsce, za pośrednictwem partnerstwa publiczno-prywatnego ("PPP"). InterHealth Kanada Żywiec ("ICZ") jest spółką celowa utworzona wyłącznie do realizacji programu PPP  przyznanego spółce InterHealth Canada Limited - międzynarodowej firmie zajmującej się zarządzaniem w zakresie opieki zdrowotnej. Finansowanie ze strony Banku (wraz z funduszami akcjonariuszy) ma być wykorzystane do wykonania projektów, budowy, wyposażenia i uruchomienia szpitala w Żywcu. W ramach umowy PPP ICZ jest zobowiązana do zaprojektowania, budowy, wyposażenia i eksploatacji szpitala na okres 30 lat.

 

 

Wpływ projektu

 

Oczekuje się, że projekt będzie pierwszym, kompleksowym i zintegrowanym w zakresie budowy i obsługi  w ramach PPP  dotyczącego sektora służby zdrowia na terenie Europy Środkowo-Wschodniej, wykazując w ten sposób korzyści z tego nowego rodzaju finansowania dla rozwoju i funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej w tym regionie. Oczekuje się również, że projekt pozwoli na wykazanie skuteczności i wysokiej jakości usług szpitalnych świadczonych przez podmiot prywatny. Pozwoli to na wyznaczenie drogi do  restrukturyzacji / usprawnień operacyjnych w szpitalach należących do sektora publicznego w kraju, gdzie istnieją obecnie poważne wyzwania w zakresie wydajności operacyjnej i jakości świadczonych usług.

 

Klient

 

InterHealth Kanada to globalna firma założona w 1994 roku, zajmująca się zarządzaniem w zakresie opieki zdrowotnej, specjalizująca się w rozwoju i zarządzaniu obiektami i projektami służby zdrowia.

 

Finansowanie przez EBOR

Udzielona zostanie pożyczka zabezpieczona w kwocie 43mln zł ( równowartość 10mln EUR)  w połączeniu z finansowaniem ze strony banków polskich w kwocie 57mln zł (13mln EUR)

 

Koszt projektu

194 mln zł (54 mln EUR)

 

Wpływ na środowisko

 

Kategoria B

 

B – zgodnie z dyrektywą środowiskową oraz polityki społecznej oznacza, że pojawić się mogą specyficzne problemy w zakresie środowiskowym lub społecznym, którym można w łatwy sposób zapobiec stosując właściwe działania.

 

Zagadnienia środowiskowe i społeczne

 

Projekt znacznie poprawi jakość świadczeń w zakresie opieki zdrowotnej dla społeczności lokalnej poprzez zastąpienie obecnego szpitala, w fatalnym stanie, kompleksem nowoczesnych obiektów szpitalnych. Projekt został opracowany w zgodnie z polskim prawem, poparty mocną inicjatywą ze strony władz lokalnych a także w oparciu o dobre praktyki międzynarodowe uwzględniające rozległe konsultacje z zainteresowanymi stronami w tym z pracownikami szpitala. Obecni pacjenci i personel medyczny zostaną przeniesieni do nowych obiektów po zakończeniu ich budowy.

 

Przeprowadzony wywiad potwierdził, że wskazane miejsce nadaje się na budowę nowego obiektu. Uzyskano wymagane pozwolenie środowiskowe. Na etapie budowy, systemy zarządzania zasobami ludzkimi (HR), zdrowiem i bezpieczeństwem (BHP) oraz ochroną środowiska (E) działać będą zgodnie z polskim prawem. Na etapie operacyjnym, w zakresie HR, BHP i E będzie bezpośrednio stosowana polityka klienta. W celu zapewnienia odpowiedniej jakości usług medycznych przyznana zostanie kanadyjska akredytacja w zakresie zarządzania szpitalem. Nowy przystanek autobusowy zostanie wybudowany w pobliżu nowego szpitala dla ułatwienia dostępu mieszkańcom.

 

Klient zobowiązany jest do zapewnienia, że projekt jest zgodny z wymaganiami EBRD w zakresie wydajności (PRS) oraz wytycznymi nakładanymi na szpitale w zakresie środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa. Zobowiązany jest również do składania corocznego środowiskowo-społecznego raportu w Banku.

 

Środowiskowy i społeczny plan działania (ESAP):

ESAP jest w trakcie tworzenia, z uwzględnieniem zdrowia i bezpieczeństwa przeciwpożarowego na terenie nowego szpitala, zarządzania HR, BHP oraz E zarówno w trakcie budowy jak i po rozpoczęciu działalności.

 

Bank będzie nadzorował prace w zakresie środowiskowym i społecznym poprzez coroczne raporty jak również wizyty na placu budowy.

 

Ogólne zapytania

 

Zapytanie projektorowe EBOR nie związanych z zamówieniem:

Tel: +44 20 7338 7168; Fax: +44 20 7338 7380

E-mail: projectenquiries@ebrd.com

 

 

Polityka upubliczniania informacji (PIP)

PIP określa sposób, w jaki EBOR publikuje informacje i konsultuje się z zainteresowanymi stronami promując większą świadomość i zrozumienie swojej strategii, polityki i działań.

Tekst PIP można znaleźć pod adresem: http://www.ebrd.com/about/policies/pip/index.htm

 

Proces skarżenia projektu (PCM)

EBOR ustala zasady skarg projektu ( PCM), aby zapewnić możliwość niezależnego wglądu do skarg od jednej lub wielu osób fizycznych lub instytucji dotyczących projektów finansowanych przez Bank. Informacje dotyczące regulaminu ( PCM) można znaleźć pod adresem http://www.ebrd.com/about/integrity/irm/about/pcm.pdf . Rosyjska wersja dostępna jest pod adresem: http://www.ebrd.com/about/integrity/irm/about/PCMRulesRussian.pdf

Wszelkie skargi dotyczące PCM należy złożyć nie poźniej niż 12 miesięcy po ostatnim transzy środków EBOR. Istnieje również możliwość kontaktu ze specjalistą pod adresem: pcm@ebrd.com lub właściwą dla regionu siedzibą EBRD.

 

Dokumenty podsumowujące projekt są tworzone przed rozpatrzeniem przez Radę Dyrektorów EBOR. Szczegóły projektu mogą ulec zmianie po przedstawieniu tego dokumentu. Podsumowanie projektu nie może być traktowane jako oficjalne stanowisko EBOR.


EBOR promuje rozwój sektora prywatnego w państwach urzeczywistniających zasady demokracji wielopartyjnej, pluralizmu oraz gospodarki rynkowej celem przyspieszenie niezbędnych zmian strukturalnych w krajach przeprowadzających transformację.[1] Popiera rozwój zapewniający ochronę środowiska.

EBOR liczy 66 członków (64 państw, Europejski Bank Inwestycyjny i Unia Europejska). Każdy członek jest kredytodawcą, a 34 państwa członkowskie są również kredytobiorcami. Od momentu powstania EBOR zrealizował 3644 projektów o łącznej wartości niemal 235.2 mld EUR, z których 78.9 mld EUR pochodziło z finansowania EBOR (zgodnie z danymi z stycznia 2013). Głównymi państwami operacji są obecnie Rosja, Turcja, Polska, Ukraina, Rumunia, Bułgaria, Kazachstan, Mongolia. W roku 2012 planowane jest rozszerzenie działalności EBOR na niektóre kraje basenu Morza Śródziemnego. Prezesem EBOR jest obecnie Suma Chakrabarti. W latach 2001-2004 wiceprezesem EBOR była Hanna Gronkiewicz-Waltz (obecnie prezydent Warszawy).

W zakresie reprezentacji politycznej w Radzie Dyrektorów EBOR, Polska wchodzi w skład konstytuanty współtworzonej wespół z Bułgarią i Albanią. Na czele konstytuanty stoi Dyrektor Wykonawczy, rotacyjnie przedstawiciel Polski i Bułgarii. Przedstawicielami Polski byli kolejno: Jan Winiecki (od kwietnia 1991 do listopada 1993), Jan Krzysztof Bielecki (od grudnia 1993 do września 2003), Tadeusz Syryjczyk (od października 2003 do lutego 2007), Kazimierz Marcinkiewicz (od marca 2007 do maja 2008) oraz Krystyna Gawlikowska-Hueckel (od czerwca 2008 do sierpnia 2011). Obecnie funkcję tę sprawuje Zbigniew Hockuba. Siedziba EBOR znajduje się w Londynie.