Powiat Żywiecki jest laureatem I i II edycji Akcji Przejrzysta Polska, prowadzonej przez "Gazetę Wyborczą" przy wsparciu Fundacji Agory, Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności, Programu Przeciw Korupcji Fundacji im. S. Batorego, Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Centrum Edukacji Obywatelskiej i Banku Światowy. Celem Akcji było  promowanie uczciwości i skuteczności w samorządach co miało się przyczynić się do poprawy jakości życia publicznego oraz do pobudzania aktywności obywatelskiej.
Akcję poprzedził pilotaż realizowany w 2004 r. przez FRDL. Był to roczny program z udziałem 15 gmin i jednego powiatu (po jednym uczestniku z każdego województwa) wybranymi m.in. spośród uczestników Programu "Obywatel i Samorząd Lokalny" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Podczas pilotażu testowane były zadania - konkretne rozwiązania przypisane do 6 zasad dobrego rządzenia.
W I edycji Akcji Przejrzysta Polska Powiat Żywiecki wybrał do realizacji następujące zadania
w ramach poszczególnych zasad Akcji:

  1. Zasada przejrzystości
  • Opracowanie systemu oznakowania wewnętrznego w urzędzie,
  • Utworzenie punktu informacyjnego
  1. Zasada braku tolerancji dla korupcji
    • Wypracowanie i wdrożenie kodeksu etycznego pracowników urzędu powiatowego
  2. Zasada partycypacji społecznej

- Stworzenie "mapy aktywności" organizacji pozarządowych i inicjatyw na terenie gminy.
- Wykaz organizacji wraz z ze wskazaniem rodzaju działalności.

  1. Zasada przewidywalności
    • Opracowanie z udziałem społeczności lokalnej strategii rozwoju społeczno-ekonomicznego powiatu oraz krótkiego materiału przybliżającego strategię mieszkańcom.
  2. Zasada fachowości
    • Wprowadzenie procedury naboru na każdy wakat w Starostwie Powiatowym,
    • Opracowanie i wdrożenie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.
  3. Zasada rozliczalności
    • Urząd przygotuje i rozpropaguje książeczkę (coroczny informator budżetowy dla mieszkańców) pt. "Skąd mamy pieniądze i na co je wydajemy".
    • Identyfikacja w urzędzie kluczowych procesów i przygotowanie ich procedur.

Starostwo Powiatowe w Żywcu w I edycji Akcji zrealizowało wszystkie założone do zadania i w 2006 roku otrzymało certyfikat Akcji Przejrzysta Polska. Zachęcone efektami programu w 2006 roku Starostwo Powiatowe zgłosiło się do udziału w II edycji Programu. Adresatami drugiej edycji były samorządy, które brały udział w akcji w 2005 roku i otrzymały certyfikat jej ukończenia. Głównym założeniem kontynuacji było pogłębienie wdrożonych rozwiązań i utrwalenie zmian dokonanych w ciągu 2005 roku. Starostwo Powiatowe  otrzymało do realizacji nowe zadania obligatoryjne w trzech zasadach, mających kluczowy wpływ na sposób podejścia władzy lokalnej do realizacji zadań publicznych (przejrzystości, braku tolerancji dla korupcji i partycypacji społecznej) oraz kilka nowych zadań fakultatywnych.
Starostwo Powiatowe wybrało do realizacji następujące zadania w ramach poszczególnych zasad:

  • Zasada przejrzystości:
    • Opracowanie systemu i przeprowadzenie badania funkcjonowania katalogu usług
  • Zasada przeciw korupcji:
    • Opracowanie procedury corocznego przeglądu i monitoringu kodeksu etycznego urzędnika prowadzonego przez pracowników urzędu oraz społeczność lokalną
  • Zasada partycypacji:
    • Opracowanie z udziałem społeczności lokalnej procedury konsultacji społecznych

Udział Starostwa Powiatowe w II edycji ogólnopolskiej akcji "Przejrzysta Polska" zakończył się również sukcesem. W Województwie Śląskim znaleźliśmy się w gronie siedmiu finalistów. Żywiecki urząd jest jedynym Starostwem w naszym województwie nagrodzonym tą prestiżową nagrodą. Uroczyste wręczenie certyfikatu odbyło się 12 października 2006 roku w Bibliotece Śląskiej w Katowicach. Starostwo otrzymało dwa certyfikaty. Jeden za zrealizowanie zadań nadobowiązkowych z I edycji akcji a drugi - wyróżniający, za zrealizowanie zadań obowiązkowych z II edycji. Łącznie od początku akcji, urząd zrealizował 13 zadań poprawiając swój wizerunek w oczach mieszkańców oraz stając się bardziej przejrzystym.
Akcja "Przejrzysta Polska" okazała się skutecznym narzędziem profesjonalizacji urzędu, umożliwiła przeprowadzanie zmian i przyczyniła się do poprawy nie tylko jakości funkcjonowania, ale także wizerunku urzędów.


Zobacz również: