Rejon Hali Boraczej

REJON HALI BORACZEJ

Trasa nr 1 – szlak niebieski
Żabnica (ok. 470 m) – Prusów (1010 m) – Hala Boracza (870 m)
Czas: w górę – 3.30 godz.; w dół – 2.45 godz.
Trasa jest długa, ale bardzo ciekawa i ładna widokowo. Szlak niebieski rozpoczyna się na przystanku PKS Żabnica I, prowadzi kilkaset metrów główną drogą w górę doliny. Następnie za pomnikiem ku czci rozstrzelanych w czasie okupacji mieszkańców Żabnicy skręca w prawo w wiejską uliczkę. Szlak wyprowadza w końcu poza wieś i prowadzi dróżką przez pola w kierunku stoków Prusowa. Następnie dróżka kieruje na grzbiet Palenicy (686 m) opadający z Prusowa w kierunku doliny Soły, skąd prowadzi na polanę Wierchy. Z polany szlak znowu wchodzi w las, 2 polany z widokami, źródło z dobrą wodą. Następnie łukiem doprowadza na wierzchołek Borucza, zwany też Ostrym Wierchem (ok. 810 m). Za szczytem szlak prowadzi przez polanę, skąd widać kopułę Prusowa (1010 m). Na szczyt prowadzą las i polany. (1.45 godz. z przystanku w Żabnicy). Za szczytem należy uważać, gdyż szlak prowadzi bez ścieżki. Dalej dróżka prowadzi przez las, polanę z szałasami, pola.Za pasem ®rzadkiego lasu szlak prowadzi do skrzyżowania polnych dróg na północnym skraju Hali Boraczej. Dalej grzbietowa droga doprowadza do schroniska na Hali Boraczej.

Trasa nr 2
Żabnica Skałka (ok. 590 m) – dolina Studzieńskiego Potoku – Hala Boracza (870 m)
Czas: w górę – 1.30 godz.; w dół – 1 godz.
Trasa rozpoczyna się na przystanku Żabnica Skałka. Za niewielkim placem szlak kieruje w prawo do mostu na Żabnicy, a następnie w leśną drogę w dolinie potoku Studzieńskiego. Po niespełna pół godziny szlak odchodzi lekko w prawo i wznosi się leśną dróżką w skos zbocza Hali Boraczej. Następnie droga przekracza pas wyrębu z Widokiem na Romankę i Lipowską. Zataczając łuk w lewo szlak prowadzi w stronę dwóch kolejnych wyrębów, a następnie wznosząc się do góry wśród młodnika i lasu do grzbietu na południowym skraju Hali Boraczej. Stamtąd do schroniska dochodzi się w ciągu 5 minut.

Trasa nr 3
Milówka PKP (ok. 440 m) – dolina Milowskiego Potoku – Hala Boracza (870 m)
Czas: w górę – 2.15 godz.; w dół – 1.45 godz.
Ze stacji PKP w Milówce szlak kieruje się w lewo ku głównej szosie w stronę Rajczy. Następnie przecina tor linii kolejowej Żywiec – Zwardoń. Za kapliczką skręca w lewo. Dalej droga prowadzi pomiędzy grzbietami Prusowa po lewej i Suchej Góry po prawej. Należy minąć budynek szkoły podstawowej. Szlak prowadzi do zalesionej górnej części doliny i skręca za strumieniem w lewo, mija wyręb, dolinkę oraz las i wznosi się na grzbiet Prusów – Hala Boracza. Dalej szlak prowadzi zboczem ponad doliną Milowskiego Potoku i leśną dróżką dochodzi do skraju wysokopiennego lasu, skąd wychodzi na dolny koniec hali. Stamtąd kieruje dość stromo szlakiem niebieskim do schroniska na Hali Boraczej.

Trasa nr 4
Rajcza PKP (ok. 580 m) - Sucha Góra (1040 m) – Hala Boracza (870 m)
Czas: w górę – ok. 3 godz.; w dół – 2 godz.
Trasa rozpoczyna się na stacji PKP w Rajczy. Znaki prowadzą przez most na sole i wzdłuż drogi w kierunku Żywca. Po chwili ją opuszcza skręca między zabudowaniami w lewo. Następuje strome podejście na stoki Suchej Góry. Następuje długi odcinek prowadzący na przemian przez polne i leśne dróżki aż pod szczyt Suchej Góry. Szlak omija jednak szczyt i kieruje na siodło ponad źródłami Milowskiego Potoku po lewej i Nickuliny po prawej. Następnie prowadzi na przemian przez las, polany i poręby do węzła szlaków ze znakami zielonymi z Lipowskiej i czarnymi z Żabnicy Skałki. Jest to południowy skraj Hali Boraczej, skąd pozostało szlakiem niebieskim 5 minut do schroniska.