Rejon Lipowskiej i Rysianki

REJON LIPOWSKIEJ I RYSIANKI

Trasa nr 1
Hala Boracza (870 m) – Redykalny Wierch (1144 m) – Hala Lipowska (ok. 1300 m) – Hala Rysianka (1322 m)
Czas: w górę – ok. 2 godz; w dół – 1.30 godz.
Trasa rozpoczyna się na Hali Boraczej, skąd prowadzi szlak niebieski główną dróżką na skraj hali Cukiernica Niżnia. Stamtąd należy skierować się w lewo za znakami zielonymi, a po chwili przejść na szlak czarny prowadzący stromo przez las świerkowy. Następnie szlak prowadzi przez las i porębę oraz grzbiet Suchej Góry (po prawej), kieruje

Wyjście na Halę Miziową (1275 m) z Węgierskiej Górki (400 m)
Czas: w górę – 7 godz.; w dół – 6 godz., szlak czerwony
Na odcinku Węgierska Górka – Rysianka szlak najpierw prowadzi doliną Żabnicy, mija fort Wędrowiec . Za przystankiem Żabnica I skręca w lewo na stoki Grapy (613 m). Następnie skręca w prawo wzdłuż grzbietu Abrahamowa (875 m). Na szczycie skręca w lewo i wiedzie popod kulminację Skały (944 m), gdzie łączy się ze szlakiem niebieskim i razem prowadzą na Słowiankę. Stąd szlak niebieski prowadzi na stoki Romanki, natomiast czerwony łagodnymi trawersami podchodzi coraz wyżej, a następnie łańcuchami kieruje na Halę Wieprzską. Dalej biegnie trawersem Romanki na Halę Pawlusią, by dojść na Rysiankę. Z Rysianki szlak prowadzi na Trzy Kopce (1216 m), gdzie mija rezerwat przyrody „Pod Rysianką” i kieruje na szczyt Palenicy (1338 m). Następnie prowadzi przez Halę Cudzichową. Ostatnim forsownym podejściem jest częściowe okrążenie kulminacji Sypurznia (1356 m). Dalej szlak biegnie popod kulminację Pilska (1557 m), mija Halę Tanecznik i Halę Cebulową, z której wychodzi na Halę Miziową.

Wyjście na Halę Lipowską (1300 m) ze Złatnej (460 m)
Czas: w górę – 3.30 godz.; w dół – 2.15 godz. szlak niebieski
Trasa rozpoczyna się od przystanku autobusowego obok Szkoły podstawowej w Złatnej i prowadzi w górę potoku Bystra. Następnie skręca w lewo i podchodzi na południowe stoki Redykalnego i Boraczego Wierchu. Po drodze mija źródło „Śmierdzącego Potoku”, polanę Motykową, polanę Cerla oraz głębokie, urokliwe wąwozy cieków wodnych, spływających do potoku Bystra i fragmenty osuwisk skalnych.

Wyjście na Kiczorę (786 m) z Ujsół (500 m)
Czas: w górę – 1 godz.; w dół – 0.45 godz., szlak czarny
Trasa rozpoczyna się na przystanku autobusowym w Ujsołach i prowadzi w kierunku północno-wschodnim na szczyt Kiczory (786 m) w grzbiecie Redykalny Wierch (1144 m) – Cząpel (662 m). W części podszczytowej Kiczory otwiera się panorama z kulminacją Muńcoła (868 m) i odegłym pasmem Beskidu Ujsolskiego. Po osiągnięciu szczytu szlak lekko prowadzi w dół i łączy się ze szlakiem żółtym prowadzącym na Halę Lipowską.

Wyjście na Romankę (1366 m) z Żywca (360 m)
Czas: w górę – 5.40 godz.; w dół – 4.30 godz., szlak niebieski
Szlak rozpoczyna na stacji PKP: Żywiec Sporysz i prowadzi doliną Trzebini, mija zlewisko 3 potoków: Sporyszka, Trzebini i Czarnego i kieruje na stoki: Tokarki (588 m) – Pawlackiego Wierchu (729 m) i Jastrzębicy (758 m). Dalej szlak prowadzi polną drogą na przełęcz U Poloka, gdzie otwierają się panoramy na Dolinę Sopotni Małej, Pewlicy i Jelesnię w kierunku wschodnim; na Krzyżową (725 m), pasmo Laskowskiego i Mędralowej oraz Babią Górę (1725 m) w kierunku południowo-wschodnim oraz na Beskid Śląski ze Skrzycznem (1257 m) w kierunku zachodnim. Dalej szlak prowadzi do Sopotni Małej, wznosi się dość stromo pokonując dużą różnicę wzniesień. Prowadzi na kulminację Łazy, a następnie na szczyt Kotarnicy (1156 m). Dalej szlak skręca w prawo i podążając linią grzbietu wchodzi na Romankę. Po drodze mija Halę Majcherkową (1265 m) i granicę rezerwatu przyrody „Romanka”.

Wyjście na szczyt Pilska (1557 m) z Hali Miziowej (1275 m)
Czas: w górę – 0.30 godz.; w dół – 0.20 godz., szlak czarny
Szlak rozpoczyna się przy schronisku PTTK, przybiera kierunek południowy i prowadzi pod wyciągiem narciarskim na wypiętrzenie, tzw. „Kopiec”. Dalej prowadzi stromym podejściem, mija granicę górnoreglowego boru świerkowego i wchodzi w nieregularną granicę lasu i kosodrzewiny. Po osiągnięciu linii grzbietu szlak kieruje na spłaszczoną „kopę” szczytową – do granicy rezerwatu przyrody „Pilsko”. W podszczytowej części Pilska do czarnego szlaku dochodzi żółty z Hali Miziowej. Z tego miejsca oba szlaki prowadzą rumowiskiem skalnym do Góry Pięciu Kopców (1542) – jest to najwyższy punkt kopuły Pilska na terenie Polski. Stąd można obejrzeć Pasmo Tatrzańskie, Orawę i Jezioro Orawskie w kierunku południowym; Pasmo Jałowieckie, Beskid Średni i Pasmo Babiogórskie w kierunku wschodnim; wał Beskidu Małego, ciągnący się od Leskowca (922 m) po kaskadę rzeki Soły oraz Jezioro Żywieckie, Bramę Wilkowicką w kierunku północnym; Beskid Śląski z Klimczokiem (1117 m) i Skrzycznem (1257 m) w kierunku północno-zachodnim. Z Góry Pięciu Kopców na szczyt Pilska (1557 m) prowadzi zielony słowacki szlak.

Wyjście na szczyt Pilska (1557 m) z Hali Miziowej (1257 m)
Czas: w górę – 0.40 godz.; w dół – 0.30 godz., szlak żółty
Szlak rozpoczyna się od schroniska PTTK, przybiera kierunek wschodni i prowadzi do granicy górnoreglowego boru świerkowego i kosodrzewiny.

Źródło: "Beskid Żywiecki - Grupa Pilska" - Stanisław Fiegiel, Piotr Krzywda, "Powiat Żywiecki - Informator przyrodniczo - krajoznawczy" - wydawca: Szkolne Schronisko Młodzieżowe - Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Rajczy Nickulinie