Program Współpracy Powiatu Żywieckiego z organizacjami pozarządowymi na rok 2015 uchwalony!

Rada Powiatu w Żywcu uchwałą nr XLI/385/2014 w dniu 27 października 2014 r. przyjęła Program Współpracy Powiatu Żywieckiego z organizacjami pozarządowymi na rok 2015. Zapraszamy do zapoznania się z jego treścią.

załącznik nr 1 do uchwały Rady Powiatu
Nr XLI/385/2014 z dnia 27 października 2014 r.


PROGRAM WSPÓŁPRACY POWIATU ŻYWIECKIEGO
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI NA ROK 2015

1. Postanowienia ogólne

Podstawą Programu Współpracy Powiatu Żywieckiego z Organizacjami Pozarządowymi jest ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2014 poz. 1118 z późn. zm.).


2. Zakres podmiotowy

Zakres podmiotowy programu współpracy został określony w art. 5 ustawy
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zgodnie z nim podmiotami takiego programu współpracy są z jednej strony organy jednostek samorządu terytorialnego,
a z drugiej organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy
o działalności pożytku publicznego i wolontariacie prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów jednostek administracji publicznej, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów.


3. Zakres przedmiotowy (obszar działania)

Określa się zakres zadań publicznych o charakterze ponadgminnym (będących jednocześnie zadaniami priorytetowymi) zaliczanych do sfery pożytku publicznego. Należą do nich zadania z zakresu:
a) Kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, w szczególności:
- organizacja imprez kulturalnych
- edukacja regionalna dzieci i młodzieży
- wspieranie niekomercyjnych wydawnictw dotyczących utrwalania dziedzictwa kulturowego regionu
- promocja kultury Żywiecczyzny poprzez wspieranie amatorskiego ruchu artystycznego, folkloru oraz rzemiosła ludowego.
b) Wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, sportu oraz turystyki
i krajoznawstwa, w szczególności:
- organizacja masowych imprez sportowych, rekreacyjnych oraz turystycznych
o zasięgu ponadgminnym, w szczególności dla dzieci i młodzieży;
- organizacja zajęć dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo oraz sportowców niepełnosprawnych;
- organizacja sportu szkolnego dzieci i młodzieży na szczeblu powiatowym, rejonowym i wojewódzkim (wg Informatora Programowego Śląskiego Szkolnego Związku Sportowego wydanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego oraz Kuratorium Oświaty);
- upowszechniania turystyki wśród dzieci i młodzieży.
c) Ratownictwa i ochrony ludności, w szczególności:
- zapewnienie bezpieczeństwa osób przebywających w górach i na wodzie;
- utrzymanie szlaków turystycznych - zimowych, letnich na terenie powiatu żywieckiego;
d) Działalności na rzecz osób niepełnosprawnych.
e) Działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów.
i współpracy pomiędzy społeczeństwami.
f) Ochrony i promocji zdrowia.


4. Zasady współpracy

Realizacja programu powinna opierać się na zasadach:
a) pomocniczości rozumianej jako udzielanie sobie wzajemnego wsparcia w zakresie przygotowania i realizacji zadań publicznych;
b) suwerenności stron rozumianej jako zapewnienie partnerom możliwości samodzielnego określania sposobów realizacji zadania publicznego
z uwzględnieniem postanowień zawartych w umowach oraz przyjmując pełną odpowiedzialność za osiągnięte efekty;
c) partnerstwa rozumianej jako prowadzenie między podmiotami programu wzajemnych konsultacji w zakresie realizacji zadań publicznych;
d) efektywności rozumianej jako realizowanie zadań publicznych przy uwzględnieniu najefektywniejszych sposobów wykorzystywania przeznaczonych na to środków publicznych;
e) uczciwej konkurencji rozumianej jako zapewnienie dla wszystkich podmiotów równych, jednakowych szans w zakresie realizacji zadań publicznych, w tym ubiegania się o dotacje;
f) jawności rozumianej jako zapewnienie podmiotom programu dostępu do wszelkich niezbędnych informacji związanych z realizacją przez nie zadań publicznych.


5. Cele współpracy

a. Cel główny:
Celem głównym programu budowanie i umacnianie partnerstwa pomiędzy samorządem
a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, służącego rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów lokalnych.

b. Cele szczegółowe:
- Umocnienie lokalnych działań, stworzenie warunków dla powstania inicjatyw
i struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych;
- Zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej
w powiecie;
- Poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokojenie potrzeb społecznych;
- Integracja podmiotów polityki lokalnej obejmującej swym zakresem sferę zadań publicznych.

6. Formy współpracy

1. Zlecanie organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego realizacji zadań publicznych poprzez:
a) powierzanie wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
b) wspieranie wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
2. Wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności.
3. Konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi
w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
4. Tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych
z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej.
5. Tworzenie i kreowanie wspólnego internetowego systemu wymiany informacji pomiędzy powiatem a organizacjami pozarządowymi.
6. Wspólna organizacja przedsięwzięć o zasięgu ponadgminnym.
7. Promocja i wsparcie działalności organizacji pozarządowych.
8. Przekazywanie informacji o możliwościach korzystania z funduszy krajowych
i zagranicznych.
9. Zawieranie umów o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
10. Zawieranie umów partnerstwa na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712).


7. Realizacja programu współpracy

Za przebieg programu współpracy zgodnie z jego założeniami odpowiadają:
a) Rada Powiatu i jej Komisje – w zakresie wytyczania polityki społecznej
i finansowej powiatu żywieckiego, nawiązywania merytorycznej współpracy
z organizacjami;
b) Zarząd Powiatu – w zakresie realizacji tej polityki, dysponowania środkami
w ramach budżetu, decydowania o przyznaniu dotacji, zlecania organizacjom realizacji zadań powiatu, wspierania organizacyjnego i merytorycznego organizacji;
c) Wydziały merytoryczne Starostwa Powiatowego w Żywcu – w zakresie opiniowania wniosków pochodzących od organizacji, bieżącej współpracy
z organizacjami pozarządowymi, udzielania im wsparcia organizacyjnego oraz pomocy merytorycznej.


8. Okres realizacji programu współpracy

Okres realizacji programu współpracy powiatu żywieckiego z organizacjami pozarządowymi obejmuje rok 2015.


9. Wysokość środków planowanych na realizację programu współpracy

Na realizację postanowień programu współpracy powiatu żywieckiego z organizacjami pozarządowymi w 2015 r. Rada Powiatu przeznacza kwotę w wysokości 140 000 zł brutto.
Po uchwaleniu budżetu powiatu na rok 2015 wysokość tych środków może ulec zmianie.

10. Sposób tworzenia programu współpracy

Projekt programu współpracy powiatu żywieckiego z organizacjami pozarządowymi opracowywany jest przez pracowników Wydziału Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego w Żywcu w oparciu o treść ubiegłorocznego programu. Następnie projekt programu współpracy zostaje zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Żywcu celem przeprowadzenia konsultacji społecznych z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi
i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie. Podmioty te mogą się wypowiedzieć co do treści programu w terminie 7 dni od daty zamieszczenia go w Biuletynie Informacji Publicznej. Projekt programu jest opiniowany przez Komisję Promocji Powiatu, Kultury, Sportu, Turystyki oraz Współpracy
z Samorządami, a następnie zatwierdzany uchwałą przez Zarząd Powiatu w Żywcu.
Następnie Rada Powiatu w Żywcu zatwierdza uchwałą roczny program współpracy powiatu żywieckiego z organizacjami pozarządowymi na 2015 r.


11. Konkurs ofert

1. Udział podmiotów Programu w wykonywaniu zadań publicznych zapewnia się poprzez zlecanie realizacji tych zadań tym podmiotom, których działalność statutowa jest zgodna z dziedziną zleconego zadania.
2. Zarząd Powiatu ogłasza odrębny regulamin konkursu ofert na realizację zadań publicznych Powiatu Żywieckiego nie rzadziej niż raz na okres jego realizacji,
o którym mowa w pkt 8 w terminach umożliwiających realizację zadań publicznych objętych przepisami.
3. Wzór dokumentów związanych z realizacją Programu określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty
i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 Nr 6, poz. 25).


12. Tryb powoływania komisji oceniającej do opiniowania ofert w otwartym konkursie ofert

Wydział merytorycznie odpowiedzialny za ogłoszenie otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych powiatu żywieckiego przygotowuje uchwałę o powołaniu Komisji Oceniającej w wyżej wymienionym konkursie. Komisja oceniająca w otwartym konkursie ofert na realizację zadań publicznych powiatu żywieckiego składa się z etatowego Członka Zarządu Powiatu w Żywcu, Dyrektora Wydziału Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu w Żywcu, pracowników działów Turystyka, Sport oraz Kultura, koordynatora
ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyłączeniem osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, biorące udział
w konkursie. Informacja o naborze do komisji oceniającej zamieszczana jest na stronie internetowej urzędu. Kandydaci do komisji wybierani są według następujących kryteriów:
- posiadanie wiedzy oraz kompetencji w dziedzinach obejmujących zakres zadań publicznych; określonych w programie współpracy oraz otwartym konkursie ofert;
- doświadczenie kandydata w zakresie realizacji zadań publicznych;
- dotychczasowa współpraca administracyjna, samorządowa lub państwowa.

Propozycję składu Komisji Oceniającej poddaje się pod obrady Zarządu Powiatu w Żywcu, który powołuje Komisję stosowną uchwałą. Komisja Oceniająca może pracować bez udziału osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, jeśli:
- żadna organizacja nie wskaże osób do Komisji Oceniającej
- wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach Komisji Oceniającej
- wszystkie powołane w skład Komisji Oceniającej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 2d lub art. 15 ust. 2f ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


13. Zasady działania Komisji Oceniającej w otwartym konkursie ofert

Komisja oceniająca jest organem weryfikującym i oceniającym pod względem formalnym
i merytorycznym oferty złożone przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione
w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

1. Podczas posiedzenia Komisja sprawdza oferty pod względem formalnym (kompletności)
i względem merytorycznym.
2. Posiedzenie odbywa się w miejscu wskazanym przez Przewodniczącego Komisji.
3. Rozstrzygnięcie konkursu ofert następuje nie później niż w terminie do 30 dni od upływu ostatniego dnia składania ofert.
4. Przy rozpatrywaniu ofert Komisja Oceniająca bierze pod uwagę następujące kryteria:
a) Możliwość realizacji zadania publicznego przez oferenta;
b) Kalkulacja kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania publicznego;
c) Proponowana jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których oferent będzie realizował zadanie publiczne;
d) Planowany przez oferenta udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego;
e) Planowany przez oferenta wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i praca społeczna członków;
f) Realizacja przez oferenta w poprzednich latach zleconych zadań publicznych; biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczania otrzymanych na ten cel środków.
Każde z kryteriów jest punktowane w skali od 0 do 2 pkt.

5. Z posiedzenia Komisji Oceniającej sporządzany jest protokół zawierający uzasadnienia oceny poszczególnych ofert.
6. Protokół z posiedzenia Komisji Oceniającej zatwierdzany jest przez Zarząd Powiatu stosownymi uchwałami.
7. Posiedzenie ma charakter poufny. Wyniki oceny podawane są na podstawie protokołów
z posiedzeń Komisji.


14. Sposób oceny realizacji programu współpracy

1. Miernikami oceny realizacji programu współpracy są:
1) wysokość środków finansowych przekazanych organizacjom pozarządowym z budżetu powiatu na realizację zadań publicznych;
2) udział środków własnych organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych zleconych w drodze konkursów ofert;
3) liczba zadań publicznych realizowanych przez organizacje pozarządowe, z wyszczególnieniem zadań zleconych w drodze konkursów;
4) liczba ofert złożonych przez organizacje pozarządowe na realizację zadań publicznych;
5) liczba umów zawartych z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych;
6) liczba organizacji pozarządowych, którym zlecono realizację zadań publicznych;
7) liczba form współpracy powiatu żywieckiego z organizacjami pozarządowymi, określonych w pkt 6 programu współpracy.
2. Zarząd Powiatu w Żywcu przedłoży Radzie Powiatu w Żywcu najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2015 roku sprawozdanie z realizacji programu współpracy powiatu żywieckiego
z organizacjami pozarządowymi za rok 2014 i zamieści go w Biuletynie Informacji Publicznej.